bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Monday, June 19, 2006

Perjuangan...aku teruskan

Assalamualaikum...


Dah seminggu sekolah dibuka semula.....aku masih dalam mood bercuti. Bukan aku jer...kawan-kawan yang lain pun sama. Memanglah aku tak sabar untuk kesekolah.....cuma mood malas tu jer yang masih tertinggal dalam diri. Selepas tamat hari pertama persekolahan....baru mood tu datang balik. Saat yang paling best....bila anak-anak muridku menyerbu padaku.....setibanya aku kesekolah. Ada yang angkatkan bag....bawakan bag laptop aku....malah botol air aku pun mereka angkat sekali. Best betullah!!! aku cuma bawa bag tangan jer....


Tugasan yang menanti..........

Sekembalinya aku ke sekolah buat kali ini.....aku telah jangkakan....ada tugas berat menanti aku. UPSR is just around the corner....aku tak tahu samada aku telah memberi ample input kepada anak muridku....dan adakah anak muridku telah cukup bersedia menghadapi peperangan ini dari segi fizikal dan mental. Apa yang harus aku lakukan sekarang ialah....menambah latihan....sebab Practise makes Perfect. Aku cuma tak mahu anak muridku terlampau mengharapkan bantuanku....aku mahu mereka berdikari...mencari maklumat.....membina ayat-ayat dengan menggunakan struktur ayat yang betul...menggunakan teknik menjawab soalan yang telah aku sarankan. Aku mahu menjadi pemangkin semangat mereka....merealisasikan impian semua....baik guru...ibubapa dan yang paling penting impian mereka sendiri.


Sabtu lepas ...aku mengikuti satu program yang diadakan khas buat guru-guru tahun 6. Dari pagi....jejak jam 1 tengahari. Aku kira program itu adalah program pembengkelan. Aku suka sangat kalau ada workshop nie....tidaklah bosan nanti. Tapi sangkaan ku meleset. Ya Allah!! kami hanya mendengar ceramah...demi ceramah....demi ceramah. Punyalah mengantuk...Allah sahaja yang tahu. Ceramah tu la pula adalah mengenai teknik penandaan kertas peperiksaan yang mana aku boleh dikirakan dah mahir...maklumlah..aku adalah salah seorang dari Ketua Pasukan peringkat Nasional. Apa nak kata....layan aje la. Fasilitator tu pula ....asyik tanya pada aku....untuk kepastian bagi setiap maklumat yang disampaikan. Akhirnya....aku turut sama jadi fasilatator....hahahahaha.


Satu lagi tugasan yang diberikan....aku kena siapkan secepat mungkin. Dia orang nie memang tau....keluarkan surat arahan ari nie......nak maklumat ari esok. Dia orang ingat aku nie robot gaknya......boleh siapkan kerja jam-jam tu juga. Demi arahan dan tugasan yang perlu aku galas....maka aku korbankan masa untuk berehat.....especially turu siang. Sebenarnya ....turu siang nie perkara wajib buat aku.....hehehehehe. Kalau aku tak turu siang...malam nanti aku akan turu awal. Maka dengan itu.....rumah aku nie tak berkemaslah......'perabot' duk kat tempat yang sama....membosankan....huhuhuhu.



Hari Bapa...

Semalam hari Bapa ....aku sebenarnya quite rapat dengan abah aku. Dengan arwah mak dulu rapat gak....tapi tak serapat dengan abah. Mungkin sebab aku anak perempuan yang terakhir....maka perhatian abah lebih pada aku. Arwah mak lebih rapat dengan adik lelaki aku...
Kakak-kakak aku tidak berani nak menyakat aku lebih-lebih....sebab kalau aku menangis aje....habislah kakak-kakak aku kena marah dengan abah.

Abah aku nie...garang orangnya....maklumlah...Sarjan!!..pantang dia kalau anak-anak dia tidak berdisplin. Hidup kami penuh dengan undang-undang. Kalau langgar undang-undang yang ditetapkan.....tanggunglah. Tapikan....aku nie pandai sikit pujuk abah.....hehehehehe. Buat muka seposen....pastu cakap lembut-lembut....tak jadi abah nak marah. Tapi bukan selalu teknik nie menjadi.....bila angin dia tak baik...aku kena gak...hahahaha.


Namun begitu aku sungguh-sungguh bersyukur...kerana didikannya.....displin yang ditanam dalam diri kami adik-beradik...dan kasihsayangnya yang tidak pernah pudar..*walau sukar untuk dilihat dari mata kasar*...kami menjadi insan yang tahu bersyukur dan menghargai kehidupan.


Untuk abah....walau kini aku bukan lagi anak perempuanmu yang dulu....kerana aku kini telah dimiliki....aku tetap darah dagingmu. Darah yang mengalir dalam diriku adalah darahmu dan darah emak....lantaran itu...tak mungkin aku berpaling dari mendoakan kebahagiaanmu didunia dan akhirat. Terima kasih kerana 'mengujudkan' aku di bumi Allah ini...terima kasih kerana kasihsayangmu yang tidak pernah pudar....terimakasih kerana ajaranmu ....terimakasih atas segalanya.....dan aku tetap anakmu.
Wassalam.