bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Monday, May 29, 2006

Cuti sekolah datang lagi....yehaaa!!


Assalamualaikum..


alahai...kecoh betul pasal AF4 niekan??? .....Siti Situ Sana Sini......orang bercakap....bersembang...bertekak pasal benda nie. Tepu dah telinga aku ...tapi nak buat macam mana...dah minat ....layannnnn!!! Bila aku lawat rumah orang sini...ceritanya...AF4.....gei rumah orang sana.... ceritanyaAF4.....jengah rumah orang sinun .... ceritanya juga AF4. Banyak jugak la info yang aku dapat. Ada juga yang sampai ke tahap kutuk-mengutuk...dahsyat tuh!!!...sabo yer kengkawan...Kalau anda meminati seseorang pelajar AF tu...please hah!!!! jangan dok kutuk pelajar yang lain.....tak suka...tak suka juga....kutuk-kutuk jangan arr...dosa beb!!!...*bukan marah....nasihat!!*


Dalam pada tuan-tuan rumah yang lain sibuk 'menyiarkan' maklumat secara terus-menerus....*cam siaran langsung gitu*...hehehehe...aku tetap dengan duniaku. Bukan tak nak mengikut peredaran situasi...cuma aku rasa ...jadi-jadilah ek....biar orang lain yang buat 'kerja' tu.....aku lebih senang jadi penonton ..dan memilih dan menyokong siapa yang aku rasakan menepati citarasa aku.....walau siapa pun dia. Kalau dulu aku sibuk mengAfundi Mawi....tahun nie belum tahu lagi. Mungkin aku tidak akan mengvote.....bukan boikot...tapi aku rasakan...zaman itu telah berlalu buatku....dah otai arr beb!!!! hahahahaha. Result pun dah keluar...cam result periksa pulak...yeay!!! go Haziq go!!! Come on Johorian....huhuhuhu



Cuti sekolah dah bermula!!!!


Pertama sekali aku ingin ucapkan Selamat Bercuti kepada anak-anak didik serta warga pendidik walau di mana anda berada. Seronoknya....dua minggu tuh!!.Tapi bagi sesetengah dari mereka....masih ke sekolah kerana mengikuti kelas tambahan yang diadakan oleh pihak sekolah...especially for Year 6 pupils. Guru-guru yang terlibat ....bersabar yer...selalunya kelas tambahan ini diadakan pada minggu pertama sahaja.....sebab pihak sekolah juga peka dan prihatin terhadap keperluan murid-murid serta guru-guru. Mereka juga perlukan rehat. Namun ada juga sekolah yang mengadakan kelas tambahan sepanjang cuti persekolahan ... aku tidak pasti kenapa. Apakah mereka tidak peduli dengan hak cuti yang diberikan? Kasihan mereka...terpaksa ke sekolah walau dalam hati hanya Allah yang tahu. Memang lah mereka nie kena ikhlas...tapi kalau dah 'dicuri' cuti yang ada....masa rehat di 'rampas'.....mana ada keikhlasan lagi.....pahala bertukar menjadi dosa...apa tidaknya..merungut aje...hehehehe. Aku memang salute pada cikgu-cikgu yang sentiasa berkorban nie....sebab setahu aku...setiap kelas tambahan yang diadakan semasa cuti sekolah adalah atas usaha guru itu sendiri....so they didn't get anything...just satisfaction. ...so aku harap anak-anak murid tidak ponteng yer...hargailah jasa guru anda..



Bagi mereka yang tidak perlu menghadiri kelas tambahan...tentu sekali parents mengambil peluang ini untuk membawa anak-anak makan angin. Aku rasa ini adalah waktu yang paling sesuai....masa bersama keluarga. Anak-anak mereka perlukan perhatian. Kalau pada hari persekolahan anak-anak hanya dapat bersama ibu dan bapa mereka pada waktu malam sahaja..quite limited. Waktu persekolahan adalah bermula seawal 7.30 a.m dan berakhirnya pada pukul 1.30 p.m. Kemudian ...mereka akan ke sekolah agama pada pukul 2.00 p.m atau 3.00 p.m. Mereka pulang ke rumah lebih kurang pada pukul 6.00 p.m....kemudian meraka akan menghadiri kelas Al-Quran. Hanya sebelum maghrib mereka akan berada di rumah. Aku cukup kasihan dengan anak-anak muridku ini....terkejar-kejar menuntut ilmu. Kadang-kadang aku tidak memberi mereka kerja rumah yang banyak....*sebab kalau tak siap...aku juga yang naik angin*....aku lebih suka mereka menyiapkan tugasan di dalam kelas kerana selalunya bila mereka bawa pulang tugasan (yang tidak dapat disiapkan di sekolah)......dah tentu itu juga yang dibawa semula ke sekolah. Bila ditanya...mengapa kamu tidak siapkan tugasan?....jawapannya...terlupa cikgu!!!!.....saya tidur awal cikgu!!!!.....aduhhhh!! lantas aku mengarahkan mereka menyiapkan tugasan tersebut pada ketika itu juga. Aku harap.....parents juga bertindak selaku 'guru' di rumah dengan memastikan tugasan sekolah anak-anak mereka siap. *berdasarkan senario waktu persekolahan di Negeri Johor...khususnya di Muar.*



Apa-apa pun.....teruskan percutian....nikmatilah percutian anda....walau di mana saja destinasinya....yang penting..gembira!!! Aku belum tahu lagi kemana aku nak pergi cuti nie...konon-konon nak ke Pangkor...tapi rasanya macam ada kekangan. Tunggu dan lihat jer la...hahahaha.


"SELAMAT BERCUTI....."


Wassalam