bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Tuesday, June 06, 2006

Kenduri kahwin....dulu dan sekarang!!

Assalamualaikum....


Bila cuti sekolah .....ramailah yang mendirikan rumahtangga.....makanya....banyaklah kad saman yang diterima. Adakala sampai 3 hingga 4 kad saman....jemputan ke majlis perkahwinan ler tuh!!!.


Ahad lepas aku betul-betul sibuk. Bukan sibuk pasal banyak kerja....tapi pasal menyengket ke rumah orang kahwin...huhuhuhu. Perut aku tak boleh nak terima makanan sebegitu. Rumah pertama yang aku pergi.....aku tak makan pun. Bila aku terbau jer nasi minyak....tekak aku mula mual....tak tahu kenapa. Aku cuma makan buah-buahan yang disediakan. Kemudian aku ke rumah ke dua.....aku cuma minum air jer...tekak aku masih tak boleh terima makanan yang dihidangkan. Pelik sungguh....macam dah hilang nafsu makan. Perkara yang terlintas di benakku....aku dah nak mati ker???!! alahai..... Aku terus ke rumah ketiga.....kali nie aku makan sikit. Ada nasi putih....ala nasi biasa tu...dan lauk-pauknya juga best. Ada kerabu taugeh.....ikan masin masak lemak dengan nenas....sambal tempe...dan ikan masin bulu ayam. Nasi minyak pun ada juga....tapi aku makan nasi putih. Sedap sungguh kerabu taugeh tu....aku meratah habis satu piring....tak banyak sangatkan????hehehehe


Apa yang aku perhatikan......kenduri dulu dan sekarang tidak ada banyak bezanya....cuma lebih simple. Setiap kenduri tetap disambut dengan meriah..... cuma kemeriahannya sahaja yang berbeza. Kalau zaman dulu ...sebelum kenduri kahwin berlangsung....sanak -saudara.....jiran tetangga akan hadir membantu apa yang patut. Masa kenduri kahwin aku dulu......penuh rumah aku dengan adik beradik dan saudara mara. Macam-macam kerja yang dibuat.....mengubah barang hantaran..rewang ( kupas kulit bawang...pilih beras...)...macam-macam arr. Namun segala-galanya kami adik beradik uruskan...kerana emak dah tiada masa aku mendirikan rumahtangga.


Kalau kenduri kahwin masa dulu kan...meriahnyer tak terkata. Seminggu sebelum majlis besar berlangsung ...tetamu dah mula datang. Ada yang bawa beras...gula.....telur....kelapa....orang Muar panggil....'menanam'....cam menanam budi kot...hehehehe. Selang beberapa hari ...ada yang datang memasang khemah.....merewang...cam aku cakap tadi lah.Masing-masing datang dengan sebilah pisau...pastu kumpul ramai-ramai....macam-macam yang dipotong dan dikupas...hehehehe. Nantikan...tuan rumah sibuk menyediakan juadah untuk orang yang datang merewang nie.....air kopi....baulu....wajik....kerepek...tapai...macam-macam ada. Pelamin selalunya dibina secara gotong-royong....hasilnya cantik juga....tapi cuma mungkin lebih simple dengan pengunaan bahan yang senang didapati. kalau aku lihat gambar pelamin masa dulu dan sekarang.....aku tertawa sendirian....banyak juga bezanya...dari segi penampilan.Apa-apa pun...pelamin tetap pelamin....satu tempat yang paling indah dalam sesuatu majlis perkahwinan.


Masa hari langsung lagi hebat. Meriahnyer tak payah cakap arr...tuan rumah tak menang tangan.....bak kata orang Muo...basah kering kain....hehehehe. Suasana memang hiruk-pikuk. Yang paling best kalau ada orang melatah. Siaplah..sampaii pengsan orang yang melatah dikerjakan. Kadang-kadang kasihan gak kat orang-orang cam nie. Penat tau melatah.!! Kanak-kanak pula...sibuk dan menyibuk...berlari kesana kemari. Tapi mereka inilah yang menjadikan suasana kenduri kahwin bertambah ceria. Kalau kat dapur....bersepah-sepah pinggan mangkuk...besen kat sana....tapis kat sini.....periuk kat sinun.....sampai tak boleh nak lalu...penuh dapur dengan barang-barang. Lantai kat dapurnampak berlengas jer....boleh main ski beb!!! Pinggan...mangkuk dan gelas...tak sempat nak kering dan dicpai lagi. Yang buat lauk pengantin pun kecoh gak....maklumlah nak yang terbaik. Makanan pun digubah ek.....huhuhuhu.



Pada zaman dulu makan dihidangkan....siap untuk 4 orang makan....kira cam satu hidanglah tu.
Lauk pun terhad. Mana yang dihidangkan ...itulah yang disantap. Terkulat-kulat kadang-kadang sebab nasi banyak....tapi lauknya dah habis....hahahahha. Kalau pergi kenduri kahwin rumah saudara boleh juga minta lauk tambah.....kalau rumah jiran....makan aje la apa yang ada. Yang penting....makanan tak membazir....licin pinggan!!!!


Fonemena macam nie dah jarang kita temui.Suasana meriah juga jarang dapat dirasai. Generasi sekarang tidak dapat melalui apa yang orang-orang dulu lalui. Anak muda sekarang tidak mahu jadi penanggah....malu katanya. Saudara-mara pula datang pada hari kenduri sebagai tetamu sahaja. Masa hari merewang...nak nampak batang hidung pun susah. Yang aku pelik ialah...kenduri rumah jiran aku...pada hari Ahad lepas. Aku dijemput secara mulut dan kad. Bila aku tanya...bila hari pilih beras....ada apa-apa yang boleh di tolong atau nak minta tolong...dia kata.....tak payah sebab dah ada orang buatkan semua tu. Nampaknya....salah satu dari perkara yang diamalkan dari dahulu kala ...pupus. Aku pergi juga jengah sebelum hari langsung...memang sah...tak ada apa-apa yang boleh aku buat....takder kerja pun....semua dia dah sub kan...hehehehe. Masa hari langsung ....makan pun stail bufet. ...tiada lagi hidangan. Kata mereka ....senang...tak perlu banyak tenaga kerja. Apa-apa aje la....janji selamat!!!


Satu perkara yang aku dapati masih kekal dari dulu hingga kini .....salam kaut tetap ada....dan melawa dengan pakaian baru.


Wassalam.