bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Tuesday, May 16, 2006

Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan..

Assalamualaikum...


Catatan aku kali ini...aku tujukan khusus buat rakan-rakan seperjuangan.....warga pendidik. Hari ini hari kita...lantaran itu aku mengucapkan Selamat Hari Guru....teruskan usaha murni dalam mendidik anak didik tanpa mengira siapa mereka. Kita pernah diibaratkan lilin...membakar diri bagi menerangi orang lain. Aku harap tanggapan itu tidak akan berakhir...jangan biarkan setitik nila ...menjahanamkan susu sebelanga.
Masih ingatkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan??.... Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek , rohani , emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu , berketrampilan , berakhlak mulia , bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga , masyarakat dan Negara.
Lantaran itu...apa lagi...ayuh kita menjadikan ianya satu kenyataan.
Tentu kalian teringat...saat-saat posting pertama kaliankan???...pertama kali bergelar pendidik.....pertama kali menghadapi dunia pendidikan...berbeza di saat kita bergelar pelajar. Bagi aku...saat itu sungguh indah...walau aku di tempatkan sebuah sekolah...nun jauh di pendalaman. ...tanpa kemudahan asas. Namun aku berbangga dapat berbakti di tempat sebegitu. Ingin aku nasihatkan mereka yang masih baru bertatih dan berjalan di bidang perguruan ini.....aturkan langkah seiring dengan niat. Jangan terlalu 'demand'.....kalau semasa di interview...kita sanggup menerima apa saja apa yang diputuskan buat kita...aku benar-benar berharap....kalian tunaikan janji...kotakan kata-kata.
Bila tiba hari ini...kita akan sama-sama menyanyikan lagu keramat buat kita....dengan penuh semangat. Marilah sama-sama kita hayati bait-bait kata yang tersusun...khusus buat kita.



kami guru Malaysia..
berikrar dan berjanji..
mendidik dan memimpin..
putera puteri negara kita..
pada Seri Paduka...
kita tumpahkan setia...
rukun negara kita...
panduan hidup kami semua..
Di bidang pembangunan...
kami tetap bersama..
membantu
membina
negara yang tercinta..
amanah yang diberi...
kami tak persiakan..
apa yang kami janji...
tunai tetap kami tunaikan..



Bertepatan dengan tema hari Guru tahun ini...Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan..
berilah yang terbaik kepada anak didik kita....agar pendidikan cemerlang...menghasilkan pelajar gemilang....terlaksana. Gunakan kesemua kemudahan yang diberi...terutma sekali makmal komputer. Cikgu-cikgu Etems....laptop telah diberi...software untuk P&P juga telah banyak disediakan....gunakan semaksimum mungkin yer!!!
Apa-apa pun....aku tahu kalian adalah yang terbaik...lantaran itu kalian terpilih untuk berasa di dalam bidang ini. Buangkan prasangka buruk yang dilemparkan kepada kita. Hindarkan diri dari menjadi kerbau yang membawa lumpur...kerana habis yang lain terpalit. Semoga semua akan redha dengan kehadiran kita....dan terus meningati kita...sampai bila-bila. Bila kita memilih menjadi guru....dan berada di bidang perguruan....maka sampai ajal menemui kita pun ...kita tetap di panggil CIKGU!!!!!

Sekali lagi..........SELAMAT HARI GURU.



Wassalam.