bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Wednesday, April 19, 2006

Aku dan rasa........


Assalamualaikum......


Dua tiga hari kebelakangan ini .....aku macam kurang bersemangat untuk menulis. Aku macam kehilangan sesuatu. Terfikir dan tertanya jua....apakah sebenarnya yang aku gusarkan...apakah yang aku rindukan...apakah yang aku kesalkan...apakah yang aku dambakan....??????????
Persoalan-persoalan ini bermain-main di dalam rasaku.
Bila saja aku terjerumus dengan persoalan-persoalan ini....aku jadi lemas....aku jadi rimas. Aku mengambil keputusan untuk muhasabah diri. Apa yang aku cari sebenarnya....aku sendri tidak pasti. Sepeerti biasa..kiranya ...jiwa ku kacau...akan lahir lah luahan rasa....lantas aku bariskan dalam bait-bait kata. Hanya yang rasa akan mengerti....



Tubuh longlai ini berdiri tegak
dalam hiruk-pikuk
pesta menggila
ada tawa
ada luka
ada bahagia
ada sengsara
bergelumang dalam rasa
bercampur baur tiada hala
mana awal
mana akhir
Tubuh longlai yang berdiri tegak ini
berjoget mengikut rentak
beronggeng mengikut kehendak
sumbang jua pada anak mata
bibir mongel tersenyum sinis
lalu bertanya pada diri
Gilakah dia?????
berjoget dan beronggeng
tapi kakinya tempang
lantai lantai dipersalahkan
tanya itu
tiada jawapan
tafsirannya
kekal
"Hati manusia seperti biola....tergantung kepada orang yang memainkannya.Jika dia pandai menggesekkannya timbullah lagu yang merdu "
Wasalam.