bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Wednesday, April 26, 2006

Ku imbas kembali.....Part 2


Assalamualaikum.....

Kalian dah tahukan........ betapa aku terpaksa berpindah dari satu rumah ke rumah yang lain sehinggalah pengurus Felda membenarkan aku tinggal di rumah pegawai.Rumah tersebut pun terletak di atas bukit. Walau bagaimanapun...kami mendapat layanan yang agak baik...di mana kami tidak perlu lagi ke perigi untuk mandi atau mengambil air.


Pihak Felda telah menghantar bekalan air kepada kami selang sehari. Senang sikit lah rasanya, Pegawai-pegawai Felda masa tu ramai yang bujang....faham-faham ajelah!!!! bila kami beritahu yang bekalan air dah hampir habis...berebut-rebut mereka menghantar. Selalunya aku yang menjadi mangsa kawan-kawanku bila bab menyuruh menghantar bekalan air ni. Kawan-kawan aku ni semuanya pemalu. Aku pun pemalu juga tapi kalau semuanya malu.......alamat tak mandi... tak masak.......tak minum dan tak dot...dot...le kami. Tapi aku lebih cekap.....bila bekalan air sampai...aku akan pura-pura tidur...maka kawan-kawanku yang pemalu tadi...terpaksalah berhadapan dengan pegawai-pegawai bujang tu untuk urusan tersebut. Aku bukannya apa....malas nak layan....sebab mak aku pesan jaga tatasusila bila berada di tempat orang. Aku ni kira peramah orangnya...suka buat lawak bodoh...tak kira dengan siapa...jadi jer bila di ajak berbual.....sebab tu aku kena control diri....hehehehe. Lagi pun aku serik bila salah seorang isteri pegawai cemburu dengan aku hanya kerana suaminya bertanya tentang aku. Aduhhh!!! susah juga ek bila terlalu peramah ni.


Berada di Felda yang baru dibuka banyak dugaannya. Bagaikan padang jarak...padang terkukur...panasnya Allah saja yang tahu. Pokok-pokok tak banyak....kalau ada pun masih kecil...jadi kuranglah tempat berteduh. Apatah lagi....tanahnya keras..pokok-pokok pun hidup segan mati tak mahu. Aku cuba gak tanam pokok ubi.....muahahahaha...dapat makan daun jek...isi kurus tak macam tuan yang tanam. Kalau siang hari....aku lebih senang duduk dalam rumah dari duduk bersembang di beranda.....sakit mata dibuatnya. Apa nak buat....bosan memang la bosan...mujur ada kawan-kawan yang mengerti. Selalunya kami akan buat lawak bodoh di tengahari sambil bersantai.


KES DI BULAN RAMADHAN.....

Masih aku ingat....hari itu hari Sabtu. Aku tak balik Muar....kawan-kawanku juga tak balik Endau. Siang hari kami habiskan dengan berbaring sambil berbual-bual....sekali-sekala kedengaran derai tawa kami....jangan risau...kami tak mengumpat hal orang lain...cuma bercerita tentang diri masing-masing...muhasabah diri tuh!!!! hehehehe.
Nak dijadikan cerita......sedang kami berbual-bual....kami di datangi seekor lalat. Sakit betul hati bila ia seakan-akan cuba mencabar kesabaran dan keimanan aku yang sedang berpuasa. Puas aku halau.....ia tetap datang dan cuba hinggap di muka dan kadangkala dimataku. Sabar aje la....kalau diikut-ikutkan hati...aku nak 'spray' jer.Aku berkata pada lalat tu..."Weiii...aku dah mandi ler"...kawan-kawanku macam nak pecah perut ketawakan aku. Aku pun pelik...kenapa lalat ni kacau aku je. Aku rasakan....lalat ni memang saja cari nahas dengan aku. Tiba-tiba ......ia hinggap di telapak tanganku. Bagai pucuk dicita ulam mendatang.......sepantas kilat........aku genggam tanganku.....muahahahaha...lalat itu akhirnya kecundang di tanganku. Kawan-kawanku bertepuk tangan.......sukanya mereka. Tapi salah seorang dari mereka mengusik aku...katanya..."Kalau yer pun lapar...tak kan nak makan lalat kot?"....berderai lagi tawa mereka. Aku kata pada kawan-kawanku....petang nanti aku nak masak sambal lalat untuk mereka sebagai juadah berbuka puasa. Akhirnya ...kami tertidur kerana keletihan ketawa.




MENJELANG HARI RAYA.....

Saat ini adalah antara saat yang masih segar dalam ingatan. Aku dan kawan-kawanku jadi kanak-kanak riang. Bila tiba waktu malam......kami akan bermain bunga api dan mercun. Guru-guru lelaki pun tumpang sekaki. Masa tu ..aku rasakan betapa indahnya zaman kanak-kanak. Kalau boleh aku ingin kembali ke zaman itu....ahhh!!! kalau boleh lar......tapi mustahil. Sedang kami seronok bermain bunga api.....aku terrrrrrrrbaling bunga api ke rumput kering yang kami longgokkan siang tadi. Apa lagi ..semarak ler api....kelam kabut kami dibuatnya. Aku betul-betul tergamam. Sudahnya orang lain sibuk memadamkan api....aku duduk sambil menangis....kuat pulak tu!!!
Payah aku nak berhenti menangis sebab aku memang takut. Puas kawan-kawan aku memujuk aku.....terpaksalah mereka memapah aku masuk kedalam rumah. Aku rasa macam lumpuh...tak boleh nak berjalan......teresak-esak aku menangis. Bila keadaan kembali tenang.....aku pun sudah berhenti menangis...kawan-kawan aku berpakat mentertawakan aku. Akhirnya...aku juga ketawa bila mengenangkan sikap aku yang penakut...hahahaha.



Aku nikan sebenarnya bukanlah berani sangat. Walaupun nampak macam brutal......aku masih anak gadis yang manja dan sensitif...*pada masa tu ler*.....tapi aku tidak pamerkan. Aku mahu mereka melihat aku sebagai seorang gadis yang kuat...tabah dan berani menghadapi dugaan. Aku tidak mahu di perkotak-katikkan....termasuk hal-hal perasaan. Namun aku tersungkur dengan perassan ku sendiri. Disini lah aku mengenali erti cinta...hak hak hak. Nak buat macam mana....rasa datang tiba-tiba. Mungkin juga kerana suasana ....maka aku terjatuh cinta....bukan dengan kawan di sekolah...tapi insan yang bertugas di di Felda tersebut. Dia orang Melaka...jadi bila aku nak balik ke Muar....aku selalu tumpang kereta dia. Akhirnya ...cinta pun berputik lalu mekar di hati.....bukan yang pertama ..yang kedua kali kot...hehehehe. Tapi Allah yang menentukan segalanya....jodoh dan pertemuan...kita hanya mampu merancang. Bukan aku tidak mahu menceritakan segalanya...tapi aku tidak mahu mengungkit kenangan yang cukup pahit untuk aku telan. Apa yang ingin aku katakan....aku menghadiri majlis perkahwinan dia......berbekalkan kasih dan sayangku padanya...yang tidak pernah pudar. Kini...kasih dan sayang itu sudah pudar...bersama kenangan lalu.....aku kini bahagia...insyaallah!!!



Lantaran kasih yang tidak kesampaian....maka aku rasakan aku patut pergi dari tanah ini yang terlalu banyak kenangannya.Aku bersyukur pada Illahi....dalam pada aku menghadapi kesulitan ini...didatangkan kepada ku kelapangan. Hari itu aku rasakan hari keramat buatku....pucuk dicita ulam mendatang. Pegawai Pendidikan Daerah Mersing datang ke sekolahku. Banyak yang disoal....terutama seklai tentang keselesaan kami ...mengajar di tempat yang jauh dari bandar. Aku teruja bila mendengar pertanyaan demi pertanyaan...lalu aku kumpul kekuatan untuk menyatakan kebenaran. Aku memohon untuk ditukarkan ke sekolah lain. Bagai halilintar ....permohonan secara lisanku menerjah ke telinga Pegawai Pendidikan Daerah. Dia tergamam buat seketika. Kemudian beliau bertanya...mengapa aku memohon untuk pindah....sedangkan dia lihat aku senang dan bahagia di sini. Aku nyatakan ......bahagia yang terpapar kadang-kadang hanya lakunan......dan aku tidak mampu untuk meneruskan lakunan tersebut. Setelah selesai sessi bersoaljawab...pegawai tersebut berunding dengan guru besar ku. Puas dia cuba mendapatkan jawapan tentang diriku.....akhirnya guru besarku berkata....saya izinkan dia berhijrah...walaupun khidmatnya amat-amat diperlukan di sini. Ahhhhhh!!!!! berjaya juga aku memujuk guru besar dan Pegawai Pendidikan tu....hahahaha.



Aku kini kembali ke Muar...bagi meneruskan perjuanganku...mendidik anak-anak bangsa yang dahagakan ilmu. Setelah hampir lima tahun......aku kembali kepangkuan keluarga ku. Bermula lah satu lagi episod kehidupan .



Wasalam.