bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Friday, April 07, 2006

Kita dan solat....


Assalamualaikum........

Sesungguhnya hidup kita di bumi ini....Allah yang memberi. Namun kehidupan ini manusia yang menguruskannya. terpulang pada kita ..apa yang kita mahu. Adakah kita mahu bahagia hanya di dunia...atau hanya di akhirat...atau didunia dan akhirat?Kehidupan yang kita lalui didunia ini adalah merupakan jambatan menuju ke alam akhirat yang abadi. Segala kebahagiaan itu akan kita kecapi secara total jika kita mengamalkan solat lima waktu dan tepat pada waktunya.

Mengerjakan solat fardhu lima waktu adalah rukun islam yang ke 2. Nilai solat itu terlalu tinggi dan dapat dilihat dengan jelas apabila Rasulullah s.a.w menerima perintah dari Allah s.w.t semasa peristiwa Israk dam Mikraj. Pada mulanya ibadat solat ini adalah sebanyak 50 kali sehari...kemudian diturunkan ke hanya 5 kali sehari kerana Allah tahu bahawa umat Islam tidak akan mampu untuk melakukannya.

Makin ramai umat Islam yang terang-terang meninggalkan solat fardhu walaupun mreka sedar dan akur bahawa solat adalah ibadat yang wajib tanpa banyak pengecualiannya.

meninggalkan solat fardhu Subuh : golongan ini akan dicampakkan ke dalam api neraka jahanam oleh Allah s.w.t selama 60 puluh tahun.
meninggalkan solat fardhu zohor : dosa azabnya seperti membunuh 1000 orang Islam.
meninggalkan solat fardhu asar : dosa dan siksanya seperti orang meruntuhkan kaabah.
meninggalkan solat fardhu maghrib : jika lelaki :- dikira telah berzina dengan ibunya
jika perempuan :- dikira telah berzina dengan bapanya.
meninggalkan solat fardhu isyak : Allah berseru kepada orang itu ,"Hai orang yang meninggalkan solat isyak bahawa aku (Allah)tidak redha lagi kamu tinggal dibumiku, berteduh dibawah langitku, makan dan minum serta memakai akan nikmat dan rahmatku."
Sehubungan dengan itu.....marilah kita mengerjakan ibadah solat fardhu seafdal-afdalnya...tepat pada waktunya apabila telah masuk waktu bagi menghapuskan dosa-dosa kita. Marilah kita sama-sama renungkan catatan di bawah....jadikan panduan dan peringatan.
SEKSA MENINGGALKAN SEMBAHYANG
Enam jenis siksa di dunia.
1. Allah mengurangkan berkat umurnya.
2. Allah tidak mempermudahkan rezekinya di dunia.
3. Allah menghilangkan tanda atau cahaya soleh dari raut wajahnya.
4. Tidak akan mempunyai tempat dalam Islam.
5. Amal kebajikan yan dilakukannya tidak mendapat pahala.
6. Allah tidak menerima doanya.
Tiga jenis siksa ketika menghadapi mati
1. orang itu akan menghadapi mati dalam keadaan hina.
2. mati dalam keadaan yang lapar.
3. mati dalam keadaan yang amat mendahagakan walau diberi minum dengan banyaknya.
Tiga jenis siksa waktu dalam kubur
1. Allah akan menyempitkan kuburnya sesempit-sempitnya.
2. Allah akan menggelapkan kuburnya.
3. Allah akan menyiksanya hingga hari kiamat
Semoga coretan hari ini memberi banyak pengajaran kepada kita..Marilah sama-sama kita muhasabah diri kita...apa tah lagi pada hari Jumaat yang mulia ini..Moga Allah menerima ibadah solat kita. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu adalah dari kesilapan diri kita sendiri.
Wasalam