bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Wednesday, April 05, 2006

Petua oh petua!!


Assalamualaikum......


Aku sebenarnya suka memasak.....masak lauk-pauk....masak kuih-muih....masak air.....masak nasi....hehehe.Oleh sebab itu tiap-tiap bulan aku akan menghadkan sejumlah wang gaji untuk membeli majalah yang ada kaitan dengan masakan. Aku kurang minat dengan majalah yang berunsurkan hiburan atau dekorasi. Tapi kalau kawan aku beli....aku pinjam juga....baca juga.Bukan kedekut lar.....jimat tuh!!!!hahahahaha.


Memandangkan minat memasak aku yang terlampau ....maka aku kena tahu banyak cara atau petua untuk menangani masalah-masalah yang mungkin bangkit sewaktu aku memasak....*macam perkara berbangkit la pulak*. Aku memang kagum dengan orang-orang tua ni. Mereka ada 1001 petua yang betul-betul tepat untuk kita aplikasikan dalam kehidupan harian.
Jadi....pada hari ini....aku ingin berkongsi beberapa petua yang aku temui dalam majalah-majalah yang aku beli dan ku dengar dari beberapa orang-orang tua yang aku temui baru-baru ini.


Petua 1

Elakkan kelapa parut mudah basi.

Untuk memastikan kelapa parut tahan selama satu hinga dua hari...kukus kelapa parut tersebut selama 10 minit dan kemudian simpan dalam peti sejuk. InsyaAllah kelapa itu akan tahan lebih lama.


Petua 2

Suka tak makan jagung rebus? Untuk mendapatkan jagung rebus yang lembut....elakkan mencampur garam ke dalam air rebusan kerana garam akan menyebabkan jagung keras. Sapukan sedikit mentega dan taburkan sedikit lada sulah semasa hendak makan.


Petua 3

Mengelakan sakit perut kerana terlebih makan cili api.

Ada orang suka sangat makan sambal belacan yang mana salah satu bahan utamanya cili padi aka cili api . .*kalau buat sambal belacan cili padi*
Jangan buang semua tangkai cili api tersebut...tinggalkan sedikit yang masih bertangkai. Kemudian tumbuk cili api bersama-sama bahan yang lain seperti biasa.


Petua 4

Menyimpan gula melaka.

Selalunya gula melaka yang kita simpan lama akan mudah lembik dan berair. Untuk menjadikannya tahan lama dan keras, masukkan gula melaka ke dalam bekas yang berisi kepingan-kepingan biskut tawar. Gula melaka tersebut akan tahan lebih lama.


Cukup la 4 petua buat masa ini. InsyaAllah akan aku berikan petua-petua yang lain nanti. Kalau kalian ada petua-petua .. ...jangan segan...beritahu la yer!!!
Mungkin kalian dah tahu tentang petua yang aku berikan....tapi apa salahnya...kita saling ingat-mengingati. Cuba pratikkan.....kalau berjaya ....pun beritahu yer!!!



Wasalam