bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Monday, April 03, 2006

Ada yang tiada...satu kehadiran yg dinafikan


Assalamualaikum......

Aku terpanggil untuk memulakan coretan ini apabila aku teringat bait-bait lagu Lagu Jiwa Lagu Cinta nyanyian bersama Mawi dan M.Nasir.Antara bait-baitnya:

Gerangan apa buat ku kemari...
Dalam temasya ku memencil diri...
Dari lah jauh asyik memandangnya...
Sekali pun...dia masih tak perasaan....

Lantaran itu aku mula menggerakkan jari-jemari ku......menari-nari di atas helaian putih bersih kertas. Aku coretkan sebuah rasa yang mahu aku luahkan. Akhirnya aku abadikannya di sini...


bila kita ada.....
ada yang rasa kita tiada......
bila kita tiada......
ada yang rasa kita ada...
tapi bila kita memang ada...
ada yang pura-pura kita tiada...
tiada tegur...tiada sapa...
lantas kita rasa macam kita tiada....
walhal ..kita terang-terang ada...
Tapi............
bila kita benar-benar tiada....
mereka tidak lagi dapat merasa....
samada kita ada....atau tiada...
kerana kita...........
telah benar-benar tiada.
Pelik benar rasanya manusia ini. Tapi kalau di fikir-fikirkan...apa pula yang nak di pelikkan...dah namanya manusia. ...banyak orang..banyak pula ragamnya.
Kehadiran seseorang dalam hidup adalah satu perkara lumrah. Hari-hari kita akan bertemu dengan orang yang pelbagai...dari segi fizikal...perwatakan dan sifat dalamannya. Kita terima kehadirannya. Kata-kata yang dituturkan bagai helaian sutera yang halus terlekat di badan. Senda-gurauan ....bagai madu pemanis bicara tika duka. Namun sejauh manakah kita mengiktiraf kehadirannya? Adakah mereka ini hanya sebagai teman diajak berbicara tika sunyi? Adilkah kita untuk menafikan kehadiran mereka?
Dalam hidup aku ...aku pernah melalui saat-saat ini. Kalian pun pernahkan? Rasa tersisih ...rasa terpinggir......rasa tidak diperlukan.....rasa bagai melukut di tepian gantang!!!! Berada di tengah-tengah satu kelompok manusia.....namun tiada yang memandang....tiada yang menoleh. Akhirnya kita membawa diri ........sambil menyapu malu yang melekat di pipi. Bila kita hampir pergi....baru ada yang menyapa...." Eh! baru sampai ke?"....atau..." La.....dah balik dah ke?"...sedangkan kita dah kenyang makan hati. Aku tidak pasti...apakah yang menjadi penghalang untuk kita menyapa orang di skeliling kita...baik teman sepejabat...jiran sebelah rumah mahu pun teman di alam maya. Adakah kerana darjat harta dan keturunan?...atau taraf pendidikan?.....atau posisi dalam pekerjaan?..Jangan begitu kawan!! Kita adalah sama di sisi Alllah jua...darah kita sama merahnya. Dunia ibarat roda....berputar atas paksinya...begitu juga perjalanan kehidupan kita.
Apa-apa pun ..aku telah mengajar hati aku...agar sabar menghadapi kerenah manusia yang sebegini. Aku mengingatkan diri ku agar jangan menjadi sebegitu. Terkadang aku memaki diri aku sendiri kerana gagal mempertahankan kesabaran yang aku pupuk dan semai. Aku derhaka pada janji...aku belot pada diri. Apalah dayaku!....aku jua seorang insan biasa. Aku terus berdoa agar Allah memastikan aku sentiasa menghargai apa yang aku miliki terutama sekali teman -teman yang membahagiakan. Yang pasti..kehadiran kalian tidak pernah dan tidak sekali-kali akan aku nafikan....kerana kalian telah memenuhi ruang rasa ini.
Hargailah setiap 'dia' yang hadir... kerana bila 'dia' berpaling lalu pergi... membawa bersama rasa yang telah mati......kita pasti tidak akan temui 'dia' lagi di sini.
Wassalam.