bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Friday, March 31, 2006

Janji yang kita janjikan...


Assalamualaikum....


Jumaat datang lagi.....dan kita masih di sini..menumpang teduh di bumi Allah. Kita terus lalui kehidupan yang sememangnya penuh dengan onak dan duri. Setiap udara yang kita hirup....setiap nafas yang kita hela....adalah miliknya. Kita hanya meminjam apa jua milikNYA. Sebagai peminjam seharusnya kita menjaga sebaik mungkin apa jua yang kita pinjam. Jangan biarkan ia cacat....jangan biarkan tercela.....mahu pun terluka.


Aku pernah berjanji...kalian juga pernah berjanji. Betulkan??...Janji pada diri....janji pada keluarga...janji pada negara....dan janji pada yang ESA. Kita selalu berjanji pada diri untuk membahagiakan hidup kita sendiri......kita berjanji pada keluarga untuk meyediakan apa jua agar mereka hidup dalam keselesaan....kita berjanji pada negara dengan terlafaznya RukunNegara ...tapi apakah janji kita pada yang ESA???


Ingatkah kita pada janji yang sering kita lafazkan padanya setiap kali kita membaca doa Iftitah? Kita berjanji .."Sesungguhnya ..sembahyangku..ibadahku..hidupku dan matiku hanya untuk Allah yang memelihara sekelian alam". Usah biarkan janji tinggal janji.....kerana janji Allah adalah benar.Jangan biarkan tiang agama ....dimamah anai-anai alpa. Usah biarkan ibadah...terjelepok di kaki lima khayalan....kerana hidup kita tidak tentu namun mati kita adalah pasti...cuma entah bila berakhirnya sebuah perjalanan. Kita harus bersiap sedia dengan bekalan untuk kita bawa apabila kita ke sana nanti. Panjatkan doa ...saban waktu agar kita ditempatkan bersama orang-orang yang mendapat keampunan dari NYA.


JANJI ....padaNYA
sering aku lafazkan...
dalam tidur ..
dalam jaga...
dalam solat....
dalam rehat....
aku hambamu....
aku milikmu..
Namun.....
Pernah aku teralpa... seketika...
Pernah aku terkhayal....sementara..
Pernah aku terlena ...dalam jaga....
Alhamdulilah....
kerana janji .....padaNYA...
aku tetap ingat.....selamanya...
aku pasti sedar......tiap ketika....
aku terus berjaga ... dalam lena
Ya ALLAH......
jangan biarkan aku .....lupa janjiku...
jangan lupakan aku...yang mengingatimu...
jangan berpaling dariku...yang rindu padaMU..
.
Semoga aku dan kalian sentiasa mengingati janji kita pada NYA....moga doa-doa kita dimakbulkan....moga kita jua akan dihimpunkan bersama-sama di syurga Firdausi....AMIN!!!!
Apa guna berjanji.....kalau tak ditepati!!!!!......
Wassalam.