bicarasepi

Bicaraku bicara sepi...dengarkan jika sudi...kerana ia akan terus di sini....walau aku perlu berbicara sendiri..

Thursday, December 07, 2006

terima seadanya!!


Assalamualaikum....


Dah bulan Disember ek?Cepatnya masa berlalu. Dah nak berakhir tahun 2006. Maka dengan ini tak lama lagi...masuklah tahun 2007. Tambah lagi umur kita. Amal?...tambah tak?hehehehe.


Aku tak tahu nak bicara pasal apa...tapi tetibe aku teringat tentang satu hal. Perkara yang aku nak bicarakan nie ialah tentang hati. Selalunya kita ikut kata hati....terkadang kita ikut apa yang terlintas di minda....kerap juga kita ikut rasa. Kita tak tahu apa yang bermain di minda orang lain. Kita tak boleh baca apa yang tersirat di hati mereka. Kita tetap mengatakan kita betul walau hakikatnya tidak. Pernah tak kita beri peluang pada orang lain untuk mengenali diri kita?
Dan pernah tak kita beri peluang pada diri kita untuk mengenali dan memahami orang lain?


Kalau hati kata tak suka.....maka lahirlah kebencian. Kita akan membuang segala kebaikan yang ada pada orang tersebut. Kita tidak pernah cuba mencari kebaikan yang tersirat. Kita humban rasa untuk menerima kehadirannya. Lalu kita ungkit sejarah dulu...bagi menidakkan satu kehadiran yang baru. Lantaran itu kita bukan hanya tidak meberi peluang pada diri kita untuk satu perubahan malah menghalang orang lain merasai perubahan itu. Ruang2 yang ada kita tutup...serapat2nya. Saja kita war2kan tentang keburukan sedangkan tak nampak pun kesilapan. Mungkin cemburu?...Entahlah!!


Susah untuk menjaga hati orang lain. Akhirnya kita yang makan hati. Kita rasa orang tidak memahami kita. Kita rasa kita akan kehilangan. Sedar ke kita bahawa selama ini.....ada orang yang telah rasa kehilangan kita. Itu semua di luar batasan kesedaran kita....sebab kita terlalu angkuh. Bagi kita ..orang mesti memahami kita....kehendak kita dan apa yang kita rasa. Sebenarnya kita tidak mahu berkongsi...bagi kita hak kita adalah hak mutlak kita. Mengapa sukar hati kita untuk menerima satu kehadiran?.....Buka hati...terima seadanya!!!
Bukan semua kehadiran dan perubahan itu baik....dan tidak juga mendatangkan keburukan. Apa yang perlu kita lakukan ....beri peluang!!!!!


Wassalam